手嶋 友長 Tomonaga Tejima

トマト / CEO
CEO / Tomato Private Limited

 

E-Commerceベンチャー起業、マッキンゼー、大塚製薬を経て、インドにて2015年からクラウドキッチン事業を展開。クラウドキッチンの事業基盤に自社・協業各社の複数のブランドをのせ、さまざまな食のブランドを通じて日本の良さをインドにひろめることをミッションに。大塚製薬時代には、ポカリスエット中国事業を担当し、大きく成長する新興国でブランドを通じて日本の良さを伝える意義を見出す。その後、アジア地域担当執行役員としてインドの会社を買収・経営するために7年前にインドに赴任。積極的に市場を開拓している欧米ブランドと比較して、一般の人々の日本ブランドの認知のなさを実感し、エンジェル投資家からの支援を受けて創業。クラウドキッチンを広げる中で、ホスピタリティ業界を含めたスタッフレベルの人材不足・スキル不足にも直面し、アプリを使ったワークシェアリングの事業にも取り組み中。スキル向上を通じたインドの人材を大量に育成して貢献することを目指している。
 
Tomonaga is the founder of Tomato, which runs cloud kitchens in India that serve several premium brand portfolios including Sushi Junction and Easy Bear (Asian Cuisine). His vision is to promote Japanese culture across India through the food. While running cloud kitchens, he has realized a massive opportunity in a workforce sharing solution that addresses the volatile staffing needs in the blue collared workspace including the hospitality industry. This solution would also help train and employ the blue collared workforce and help to solve the growing unemployment in India.
Tomonaga is an alumnus of Yale and has worked across the globe for blue-chip companies. Prior to launching Tomato, he was the Operating Officer at Otsuka Pharmaceutical where he served as the Asia region head of the pharmaceutical business and as the CEO of the beverage business company in China before leading and M&A deal to acquire an Indian pharmaceutical company (Worth - $200mm). Prior to working at Otsuka, he started his career in Japan by founding an e-commerce start up and joined McKinsey post Yale, where he focused on serving consumer and healthcare clients.